måndag 13 februari 2012

Vad är en blogg?

E
tt sätt att kommunicera. Som ett sätt att få ut ett budskap utan att först behöva bli accepterad och redigerad och reducerad av exempelvis bokförlag och skivbolag.

Kommunikation är nog det viktigaste vi har för att förstå livet, och definitivt det viktigaste vi har för att förstå varandra. Det är aldrig ensidigt, fastän en bok, ett bloginlägg kanske må verka så. Men det finns alltid en givare och en mottagare. Det är ett utbyte av idéer. Jag sänder mina idéer till dig. Du mottar dem. Så fort jag skickar ut dem i cybervärlden så blir de till kommunikation.

För det är inte kommunikation så länge ingen kan se eller höra det. Kan jag kommunicera med mig själv? Kan jag vara både givare och mottagare? Jag vill säga nej. Jag kan ju inte gärna kommunicera en idé som jag inte har, och då blir det inget vidare utbyte.

Då kan man ju visserligen argumentera att någon som kommunicerar någonting jag redan vet inte faktiskt utför någon kommunikation. "Solen lyser idag." Jag vet att solen lyser. Inga idéer utbytta. Eller? Men visst kan det vara underförstådda meningar i det du säger? Jag visste till exempel inte att du just nu stod och funderade över att solen lyser. Kanske är det något annat du egentligen vill säga: "Jag vill gå ut en promenad" eller "Nu har vi visst slut på samtalsämnen." Visst kan jag få ut någonting av ditt lilla stycket kommunikation.

Det viktigaste vi har för att förstå varandra.

Välkommen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar